19. syyskuuta 2012

Ruotsalaiset visertelevät!

Virallisessa @sweden -twitterissä on voinut viiden kuukauden aikana aikana seurata esimerkiksi lähiönuoren, papin, opettajan ja rekkakuskin twiittauksia. - Ruotsin tavaramerkki kuuluu ennenkaikkea sen asukkaille, joten haluamme tällä aloitteella antaa juuri heidän Ruotsilleen näkyvyyttä, toteaa matkailumarkkinointiyhtiö VisitSwedenin toimitusjohtaja Thomas Brühl. Projektissa mukana olevan Svenska institutetin johtaja Annika Rembe uskoo, että ruotsalaistwiittaajilla on jaettavanaan laajaa yleisöä ympäri maailmaa kiinnostavaa osaamista ja kokemuksia esimerkiksi demokratiasta ja teknologiasta. - Antamalla oikeiden ihmisten puhua suoraan lukijoille annamme ajankohtaisen kuvan omasta yhteiskunnastamme tänä päivänä.

Ruotsi on ollut mukana sosiaalisen median Twitter-palvelussa tammikuusta 2009 alkaen tilillään @sweden. Maan virallisella tilillä on tällä hetkellä yli 28000 seuraajaa ja sen yli 9000 twiittausta ovat vieneet sanomaa ruotsalaisuudesta yli 120 maahan. Strategiana avoimuus Ruotsin aloitetta ja tapaa olla läsnä sosiaalisessa mediassa on pidetty rohkeudessaan avoimena. Sitä voi jo nyt pitää myös kansainvälisenä menestyksenä, josta on jo otettu mallia, maabrändin luomisessa. VisitSwedenin markkinointijohtaja Maria Zivin mukaan ruotsalaiset ”kuraattorit” on otettu Twitterissä vastaan lämmöllä, uteliaisuudella ja kunnioituksella. - Olemme innoissamme huomiosta, jonka Curators of Sweden on saanut tähän mennessä. Aloite on osa pitkän aikavälin viestintästrategiaa, joka keskittyy nostamaan kohderyhmässämme tietoisuutta ja uteliaisuutta Ruotsia kohtaan. Vilkasta keskustelua Svenska institutetin johtaja Annika Remben mukaan aluksi nimenomaan strategian avoimuus herätti itsessään kiinnostusta, mutta sittemmin huomio on siirtynyt twiittausten sisältöön ja niiden aikaansaamaan keskusteluun. - Vuoropuhelu ruotsalaisten twiittaajien ja maailman välillä on ollut vilkasta. Juuri tätä vuoropuhelua haluamme jatkaa ja kehittää edelleen. VisitSwedenin Maria Ziv iloitsee siitä miten twiittauksia on jaettu edelleen ja teemojen esilläolo on laajentunut. - Sanomaa Ruotsin rikkaasta ja monipuolisesta kulttuurista jakavat nyt ihmiset ympäri maailmaa. Curators of Sweden -ohjelma luo tilan ja mahdollisuuden ihmisille käydä avointa keskustelua sensuroimattomassa, mutta virallisessa kanavassa, @sweden twitterissä on käyty tähän mennessä vilkasta keskustelua laajasta aihepiiristä, muun muassa uskonnosta, uskonnottomuudesta ja Ruotsin ilmaisesta kouluruokailusta. @sweden on toiminut osaltaan kurkistusikkunana ruotsalaiseen kulttuuriin ja avoimeen yhteiskuntaan, jossa jokaisella on oikeus olemassaoloon omana itsenään. Lisätietoa Curators of Sweden -ohjelmasta sekä twiittaajista: http://CuratorsOfSweden.com Lisätietoa VisitSwedenistä ja Svenska institutetista: http://partner.visitsweden.com/en/Start-page/ http://si.se/English/Navigation/About-SI/ FAKTAT: Tähän mennessä 19 kuraattoria, 11 miestä, 8 naista, iältään 21-60-vuotiaita Kuraattorien sijaintipaikat: Ljungsbro, New York, Tukholma, Uumaja, Uppsala, Linköping, Helsingborg, Göteborg, Örebro Kuraattorien ammatteja: toimittaja, opiskelija, pappi, rekkakuski, opettaja, virkamies, kirjastovirkailija, lakimies, rekkakuski, palomies, työtön, kirjailija, poliitikan tutkija. Twitter-tilastot: Klout Score: 66 (vaikutusvaltaisimmat aiheet: Sweden, Travel & Tourism, Europe) Twiittausten määrä: yli 9 000 Edelleentwiittauksia: yli 7800 Mainintoja: yli 31400 Seuraajia: 28000

Lisätiedot: VisitSweden Johannes Karlsson, Head of PR and Social Media S-posti:johannes.karlsson@visitsweden.com P. +46702-335033 Skype: johannes.karlsson.sthlm

Älä epäröi ottaa yhteyttä, jos haluat apua Ruotsiin liittyvän jutun kanssa!

Joonas Halla
VisitSweden