19. syyskuuta 2012

Ruotsalaiselle pop-musiikille oma museo vuonna 2013

Pop-musiikki on osa Ruotsin kulttuuriperintöä ja kansainvälisesti tärkeä osa maan brändiä. Tätä monipuolista kulttuuriaarretta ja sen historiaa keräämään ja säilyttämään tulevaisuudessa perustettiin säätiö Svenska Musikskattens Hus, joka alkoi kerätä varoja museon perustamiseen. Hallituksessa on mukana tunnettuja nimiä musiikkialalta - ja myös joitain Ruotsin suosituimpia artisteja, kuten Eva Dahlgren, Jason Diakité (Timbuktu) ja Niklas Strömstedt.

Museossa Swedish Music Hall of Fame halutaan kuvata kävijöille elävästi tämän päivän menestyksen yhteys historiaan. Kun museo avataan, siellä voi tutustua niin pysyviin kuin vaihtuviin musiikkinäyttelyihin vuodesta 1920 tähän päivään sekä ruotsalaisen populaarimusiikin ”Hall of Fameen”. Musiikkialan edustajat ja vierailevat kuraattorit järjestävät näyttelyitä. Lisätiedot museon ensimmäisestä näyttelystä julkistetaan kesän aikana. Rakennuksen on suunnitellut arkkitehtitoimisto Celsing Arkitekter ja se tulee sijaitsemaan keskellä Djurgårdenin huvittelualuetta. Julkisivu tulee olemaan ainutlaatuinen ja avoin piazza luo rakennukseen eteläeurooppalaista tunnelmaa. Museon yhteyteen tulee persoonallinen, 50 huoneen Melody Hotel sekä ravintola ja baari.

Lisätietoja: Charlotte Wiking, toimitusjohtaja, Musikeum Puhelinnumero: +46 76 880 61 64 Sähköpostiosoite: charlotte.wiking@musikskattenshus.org Lotta Balodis, lehdistövastaava Puhelinnumero: + 46 70 483 62 25 Sähköpostiosoite: lotta@bystrombalodis.se www.musikskattenshus.org Lehdistökuvat: Jenny Engström, jenny@bystrombalodis.se, +46 73 041 58 93

Älä epäröi ottaa yhteyttä, jos haluat apua Ruotsiin liittyvän jutun kanssa!

Joonas Halla
VisitSweden