19. syyskuuta 2012

Mikko Mallikas asuu Göteborgissa!

Satuhahmon talo Alfons Åbergs Kulturhus avataan marraskuussa 2012 ihan keskusaseman lähelle, kulttuurihistoriallisesti merkittävään Fröhandeln-rakennukseen, joka sijaitsee Göteborgin puistossa Trädgårdsföreningen. Tämä ruusuistaan tunnettu puisto on yksi kaupungin tärkeimmistä nähtävyyksistä ja sen kauniit kukat ovat niittäneet mainetta jopa kolmen Guide Michelin -tähden verran!

Kun huvipuisto Liseberg tarjoaa vauhtia ja jännitystä hieman suuremmille lapsille, Mikko Mallikkaan talossa on puolestaan tarjolla ohjelmaa perheen pienimmille: 0-8-vuotiaille. Alfons Åbergs Kulturhusissä odottavat kävijää kirjoista tutut ympäristöt, vaikka rakennus onkin peräisin 1800-luvulta. Göteborgilainen kirjailija ja kuvittaja Gunilla Bergström aloitti tuotteliaan uransa vuonna 1971 ja on ehtinyt julkaista jo nelisenkymmentä lastenkirjaa. Hän on Ruotsin kirjastojen lainatuin ja luetuin heti Astrid Lindgrenin jälkeen. Alfons-kirjoja on painettu jo yli seitsemän miljoonaa kappaletta ja niitä on käännetty 29 eri kielelle. Suomalaisille ovat tuttuja esimerkiksi teokset Mikko Mallikas panee töpinäksi ja Mikko Mallikas rakentaa helikopterin. – Haluamme, että lasten uusi kulttuuritalo on paikka leikille ja jekuille. On myös hienoa, kuten kirjailija itse sanoo, että Mikko nyt vihdoin muuttaa kotiin, sanoo talon toimitusjohtaja Carina Kloek-Motin.

Lisätietoja: Carina Kloek-Motin, toimitusjohtaja, Alfons Åbergs Kulturhus Puhelinnumero: +46 727 18 38 48 Sähköposti: carina.kloek.motin@alfonskulturhus.se Lehdistökuvat kirjojen kansista: Suomessa Mikko Mallikas -kirjoja kustantaa Tammi: http://www.tammi.fi/media

Älä epäröi ottaa yhteyttä, jos haluat apua Ruotsiin liittyvän jutun kanssa!

Joonas Halla
VisitSweden