19. syyskuuta 2012

KURKISTUS RUOTSIIN! - Suomalaiset ja ruotsinsuomalaiset valtaavat @Ruotsi twitter-tilin!

Ruotsissa asuvat suomalaiset sekä ruotsinsuomalaiset ottavat @Ruotsi twitter-tilin jokainen kerrallaan yhden viikon ajaksi kuratoitavakseensa. Viikosta 39 alkaen on twitter-tilimme suomalaistaustaisten paikallisten kuraattorien hallussa. Ensimmäisellä viikolla pääsemme Sannan mukana Göteborgiin!

Perinteisen markkinointiviestinnän sijasta monet etsivät tietoa matkakohteista ystäviltään sekä sosiaalisen median kautta. Ihmiset myös luottavat siihen mitä tuntemattomat yksityishenkilöt kertovat internetissä. Nielsenin markkinointitutkimuksen mukaan vain 20-25 % ihmisistä näyttäisi enään uskovan perinteiseen mainontaan, kun taas tuntemattomien ihmisten sekä ystävien ja perheen suosituksiin uskoo 70-90% ihmisistä*.

VisitSweden ja Svenska Institutet luovuttivat Ruotsin kansainvälisen twitter-tilin kansalaisilleen jo vajaa vuosi sitten. Nyt haluamme saada suomalaisten ja ruotsinsuomalaisten ajatukset Ruotsista viserreltyä kuuluviin - täysin sensuroimattomina.

”Suomalaiset ovat Ruotsille yksi matkailualan kannalta tärkeimmistä kohderyhmistä. Maillamme on myös pitkän yhteisen historian lisäksi tiiviit yhteistyösuhteet yhteiskuntiemme eri osa-alueilla. Uskon, että suomalaiset ovat kiinnostuneita kurkistamaan suomalaistaustaisten elämään Ruotsissa. ”,kertoo VisitSwedenin Social Media Manager Tommy Sollén.

Annamme paikallisille kuraattoreille vapaat kädet kertoa Ruotsista ja ruotsalaisesta elämäntyylistä oman arkensa sekä haluamiensa aiheiden kautta. Siinä missä jokainen ruotsalainen voi kertoa oman ainutlaatuisen tarinansa omasta maastaan, on myös jokaisella suomalaisella ja ruotsinsuomalaisella omanlainen näkemyksensä rakkaasta naapurimaastaan tai kotimaastaan suomalaistaustaisena asukkaana Ruotsin kuraattorit –projekti alkaa maanantaina viikolla 39 ja tarkoituksena on jatkaa vieras kuratointia niin kauan kuin kuraattoreita löytyy.

@Ruotsi twitter-tilin kuratoimisen aloittaa Sanna Posti Sjöman, Ruotsissa ilmestyvän kaksikielisen kulttuurijulkaisu Sheriffin päätoimittaja. Sannan visertelyjä viikon ajalta kuulemme Göteborgin kirjamessuilta.

”Pohjoismaiden suurimmat kulttuurifirmajuhlat, Göteborgin kirjamessut, laittavat valtavat egot vastakkain. Kenelle Jan Guillou purkaa vihaansa tänä vuonna? Kenestä uudet kirjallisuusmaailman BFF-it ja Frenemiet? Kuka kansainvälinen tähtivieras vetää suurimman yleisön ja kenen seminaarikeskustelu sementoituu kulttuurihistoriaan?”, kuvailee Sheriffin päätoimittaja, Sanna Posti Sjöman kuraattori-viikkonsa antia.

@Ruotsi-tilin kuraattoreina tässä vaiheessa ovat mm. parantaja, räppäri, päätoimittaja, äiti, konsultti, bloggaaja sekä tryffeli-expertti.

Olisiko Ruotsin serkkusi tai tätisi hyvä Ruotsin kuraattori? Suosittele häntä meille! Suosittelut osoitteeseen helsinki@visitsweden.com

@Ruotsi-tili löytyy täältä: @Ruotsi Lisätietoa Ruotsin kuraattorit –projektista löytyy osoitteesta: www.ruotsinkuraattorit.fi

Lisätietoa antaa, VisitSweden, PR Manager Joonas Halla, +358 50 346 5256, joonas.halla@visitsweden.com

*Lähde: Nielsen’s Global Trust in Advertising Survey 2012 www.nielsen.com/us/en//insights/press-room/2012/nielsen-global-consumers-trust-in-earned-advertising-grows.html

Älä epäröi ottaa yhteyttä, jos haluat apua Ruotsiin liittyvän jutun kanssa!

Joonas Halla
VisitSweden