15. huhtikuuta 2009

Skåne

Etelä-Ruotsin Skånessa voi piipahtaa nauttimassa kukkivasta keväästä ja saada samalla inspiraatiota tulevaan kesään ja puutarhanhoitoon. Tourism in Skåne on julkaissut uuden esitteen nimeltä Enchanting gardens, josta alla esitellään muutama suosittu kohde.

Ensimmäinen vinkeistä, monipuolinen Fredriksdal, on kuin Skåne pienoiskoossa. Helsingborgissa sijaitsevan puutarhan ja museon teema on tänä vuonna luomu- sekä lähellä tuotettu ruoka. Teemaa tukevat kymmenen Skånen parasta kokkia, jotka viljelevät suosikkituotteitaan puutarhassa. Kesäkausi Fredriksdalissa alkaa jo 9. toukokuuta.

Helsingborgissa sijaitsee myös Sofieron linna ja linnanpuutarha, jotka houkuttelevat vierailijoita tutustumaan esimerkiksi näyttelyihin. Puutarha on tunnettu alppiruusuistaan, jotka Kustaa VI Aadolf aikoinaan istutti komealla kesähuvilallaan.

Näihin kahteen kohteeseen, Fredriksdaliin ja Sofieroon, voi tutustua myös Trädgårdsrundan-puutarhakierroksen aikana kesäkuun 5. - 7. päivä. Niin paikalliset kuin turistit pääsevät käymään myös Norrvikenin puutarhassa, Bosjön luostarissa ja Trolleholmin linnassa näiden päivien aikana.

Jos suuntaa lomalle Ystadiin, Wallander-elokuvista tuttuun pikkukaupunkiin, voi samalla piipahtaa Köpingebrossa. Siellä järjestetään nimittäin yrttivaelluksia Österlenkryddor-perheyrityksen toimesta. Retkiä järjestetään toukokuun puolivälistä elokuun loppuun, ja niillä saa niin ruoanlaittovinkkejä kuin kuulee tarinoita mausteiden ja yrttien historiasta.

Älä epäröi ottaa yhteyttä, jos haluat apua Ruotsiin liittyvän jutun kanssa!

Joonas Halla
VisitSweden