Ulkoiset linkit

Melonta on puhdasta nautintoa
Yksi parhaimpia keinoja tutustua upeaan saaristoon on melonta. Kanootin vuokraaminen on helppoa ja vuokraamoja on runsaasti. Hiljaa ja ilman päästöjä lipuvasta kanootista voi ihailla luontoa ja samalla vaivihkaa ja turvalliselta etäisyydeltä tarkkailla myös rannalla ruskeaksi paahtuvia paikallisia asukkaita. Kanootilla pääsee helposti ja nopeasti kauas hälinästä rentoutumaan rauhallisille kallioille.

Ympäristöystävällistä lomailua Ruotsissa

Puolet ruotsalaisista on mökkeilevää väkeä, mutta tiesitkö, että naapurimaastamme löytyy 1,3 miljoonaa vapaa-ajan venettä? Kesälomalla suunnataankin usein luonnon keskelle ja saariston rauhaan. Ympäristöarvot huomioiva matkailu on helppoa, sillä eri toimijat vetävät samaa, kestävän kehityksen köyttä.

Ympäristöasiat tiedostava matkailija löytää helposti etsimänsä. Esimerkiksi tuttu Joutsenmerkki on käytössä myös Ruotsissa. Suurista ketjuista Scandic-hotelleilla on tämä ympäristömerkintä. Myös muut tunnetut majoitusalan yritykset, kuten Choice Hotels Scandinavian hotellit, käyttävät uusiutuvaa energiaa ja tarjoavat vierailleen ekologisen aamiaisen. Ekoturismin laadunvarmistushanke Naturens Bästa opastaa puolestaan matkailijoita valitsemaan ympäristön kannalta parhaat vapaa-ajan aktiviteetit.

Yksi ympäristön huomioivista esimerkillisistä yrittäjistä on 30 000 Öar AB, joka järjestää reissuja Tukholman saaristossa. Yrityksen hauska nimi tulee saarten lukumäärästä: Grisslehamnin ja Trosan välillä on nimittäin yhteensä 29 973 saarta. Kaikkiaan Ruotsin rannikolta löytyy yhteensä noin 220 000 saarta, asuttua ja autiota.

Toinen jännittävä esimerkki Naturens Bästa -merkin ansanneista on Tukholman Ekoparkenin vaellus- ja retkitoiminta. Yhteensä 25 neliökilometrin kokoinen viheralue on maailman ensimmäinen keskelle kaupunkia perustettu kansallispuisto.

Jos haluaa matkailla mantereella, ympäristöystävällisin matkustustapa on juna: Esimerkiksi Tukholma–Göteborg-matkan päästöt X2000-junalla ovat matkustajaa kohti vain n. 400 grammaa hiilidioksidia, kun yhden auton päästöt ovat yli 89 kiloa hiilidioksidia. Ruotsin rautatieyhtiölle myönnettiinkin vuonna 1994 ensimmäisenä kuljetusyrityksenä Bra Miljöval -sertifikaatti, jonka taustalla on maailman tiukin ekomerkintäjärjestelmä.

Älä epäröi ottaa yhteyttä, jos haluat apua Ruotsiin liittyvän jutun kanssa!

Joonas Halla
VisitSweden